Ardennen.reismee.nl

Het spook Berthe van La Roche

Op internet had ik gelezen dat elke avond bij goed weer een 'optreden' van het spook Berthe zou zijn bij het kasteel van La Roche. Nou ligt La Roche maar een half uurtje rijden hier vandaan en dat spook leek ons wel wat.

We zijn dus rond een uur of 9 naar La Roche gereden. Zo'n slingerweg door heuvels en dalen, voornamelijk door bosrijk gebied en wat dorpjes heen. Best creepy als je bedenkt dat je dadelijk na half 11 nog door het pikkedonker terug moet. Maar goed, hopenlijk is het spook de moeite waard.

We zitten rond half 10 net als veel andere mensen klaar aan de overkant van het water in La Roche. Het optreden van het spook is er tegenover in de ruine van het kasteel van La Roche. En zo moet het goed te zien zijn. Het is heerlijk zwoel zomerweer en het is gewoon lekker zitten buiten op deze manier.

Dan als het donker wordt en het is 10 uur geworden start het optreden. Het kasteel wordt beschenen met wat gekleurde lichteffecten die zich de rest van de avond in een kleur of vijf blijven herhalen op de muziek. Ondertussen wordt er met dramatische muziekstukken een sfeer van theater gecreeërd. Er wordt een verhaal verteld in het Frans en Nederlands over ridders en een jonge rijke dochter die gehuwd wilt worden maar dat gaat fout omdat 1 van de heren al getrouwd was. Ze moet het met de dood bekopen.

Dit verhaal duurt zo'n half uur en wordt afgewisseld met muziek en de genoemde lichtkleuren. Op het eind is er een kort vuurwerk met lichtkogels en de gehele 'voorstelling' bestaat verder uit een spookachtig figuur die langzaam heen en weer loopt op de muren van het kasteel, dan weer hoog en dan weer laag en langzaam de armen op en neer beweegt.

Het was niet onaardig maar ik had er wat meer van verwacht. Het was wat saai zo. Ik had een licht of schimmenspel erbij verwacht op de gekleurde muren. Of meer figuranten ofzo waarbij het verhaal meer uitbeelding krijgt dan enkel een in het wit gekleed heen en weer wandelend figuur. Jammer dat men er niet iets meer voor over heeft om het verhaal te laten leven en er meer spanning en spektakel in te brengen. De plaatselijke middenstand zou er wel bij varen in deze tijden van economische crisis.

Uiteindelijk moesten we door het donker terug naar Houffalize. Dat was spannender dan de hele voorstelling. Ik vond het best pittig rijden in het pikkedonker over de soms zeer slechte wegdelen en op de stijgende en dalende onverlichte heuvelwegen. Het is een lange rit zo en je moet goed opletten. Groot licht is onontbeerlijk.