Ardennen.reismee.nl

Grotten van Remouchamps

Vanmiddag dus naar Remouchamps gereden om daar de wat koelere grotten te bezoeken. Het weer wordt 's middags echt warm en het is hier zo'n 27 graden. Gezien de weersvoorspelling van morgen en ons beperkte verblijf hier, rijden we gelijk maar door naar Remouchamps. Een prachtig dorpje in de Ardennen wat op zich al wel leuk om te bezoeken is.

Er zijn leuke winkeltjes en eetgelegenheden maar het meest bijzondere aan dit plaatsje zijn natuurlijk de grotten.

Deze grotten zijn bekend om hun fantastische druipsteenformaties. Ze zijn erg mooi en je waant je in een ondergrondse sprookjeswereld. Sommige stukken van de grot zijn speciaal met verschillende kleuren licht uitgelicht.

De druipsteenformaties zijn ontstaan door het eeuwenlang druipen van kalkrijkwater vanaf de plafonds van de grot. De grot kent meerdere zalen en een enorme ruimte de Cathedrale genaamd. Deze ruimte is ontstaan door een aardbeving waarbij er blokken naar beneden zijn gestort (zo'n driehonderdduizend jaar geleden). Het plafond van deze zaal was de bodem van een pilaar van de grote brug die het dal overspant. Wel raar als je er onder staat. Het gangenstelsel van de grotten is ontstaan door een ondergrondse rivier die in de loop van eeuwen de rotsen heeft uitgesleten en een enorm gangenstelsel heeft gecreëerd op twee niveau's.

Er is een bovenniveau waar je het gangenstelsel van de ondergrondse rivier loop volgt zoals deze vroeger liep. Inmiddels is dit gedeelte nu droog gevallen omdat de rivier zelf op een benedenniveau loopt waar je op de terugweg met een bootje zo'n 700 meter in het ondergrondse onderste grottenstelsel terugvaart. Deze lange ondergrondse boottocht maakt deze grot zo uniek.

In de grotten zijn in een plafonddeel fossielen van zeeschelpen te zien. Vroeger lag dit gedeelte van de Ardennen onder de zeespiegel, inmiddels ligt het er ruim 100 meter boven.

Na het grottenbezoek wilden de kinderen even pootjebaden in de rivier L'Ambleve. We laten ze maar even lekker badderen en rusten zelf wat uit in de graszoom langs de rotsige oevers. En rond een uur of vijf rijden we terug naar Houffalize.