Ardennen.reismee.nl

Carnaval du Soleil: de optocht

Een mooiere afsluiting van een week vakantie in Houffalize kan je eigenlijk niet bedenken. Vandaag was het de grote optocht van Houffalize, vanwege het zomercarnaval.

Dit carnaval lijkt veel op ons carnaval. Je hebt een prins met mooi geklede dames en een soort van raad van elf. Je hebt van die loopgroepen die dansen en dingen uitbeelden, je hebt wagentjes en een hoop bands en geluid. En er wordt veel gedronken.

Hier heb je dan nog extra: paarden in de optocht en ontstellend veel confetti. Ze zijn hier gek op confetti volgens mij. Ik heb mijn BH wel zes keer leeg moeten halen want het schijnt hier een sport te zijn om confetti zoveel mogelijk in je drinkglas te gooien, in je gezicht en in je kleding te stoppen. Echt bizar.. maar wel humor. Wat wij met sneeuw doen in een sneeuwballengevecht, doen ze hier ongeveer met confetti.

Verder was er natuurlijk een groot verschil in temperatuur. Het Brabantse carnaval is altijd in februari of begin maart en dan sta je een optocht te kijken terwijl je tenen er bijna af vriezen. Nou daar heb je hier dus geen last van. Aangename temperatuur om te staan kijken.

Cool

Gelukkig was het weer vandaag wel goed en hadden ze een echt carnaval du soleil vanmiddag. De zon scheen overvloedig en het was een heel feestelijk geheel waar je het letterlijk warm van kreeg. Echt heel leuk !

Laughing
Kars had met een spel van Toys Story nog een pluchen eekhoorn gewonnen ondanks dat hij niet kon verstaan wat de bedoeling was, had hij het na een voorbeeld wel door.

Het was wel gek dat je hier voor het kijken naar een optocht moet betalen. Dat zijn wij niet gewend. Optochten zijn gratis in Nederland en dan zeggen ze dat wij Hollanders gierig zijn. Maar goed hier was het parkeren gratis en we kregen tijdens de optocht veel snoepgoed, heel veel confetti en andere gadgets hier en daar. Dat is Nederland de laatste jaren steeds minder geworden.

Verder hebben ze hier wel wagentjes maar die zijn niet zo heel groot. Er waren een paar wagens zoals een chinees restaurant en iets met de opera maar toch het echte wagenbouwen zoals we dat in Brabant kennen, dat zie je hier dus niet. Geen carnavaleske koppen of groteske bewegende figuren. Geen volledig omgebouwde karren, auto's of tractoren die nauwelijks nog als zodanig herkenbaar zijn. Er wordt hier niet met glasvezel, ijzerframes of papiermaché gewerkt zoals bij ons.

Wel hebben ze hier heel veel grote loopgroepen met prachtige uitdossingen en heel veel schmink. Die groepen hebben bijna allemaal ingestudeerde dansjes. En dat doen ze heel goed en synchroon, ook de kleintjes. Dat is wel knap. De kostuums zijn prachtig en echt zomers. Dat is wel anders dan bij ons waar alles dik aangekleed is tijdens de optocht en we soms meer op michelin mannetjes lijken vanwege de kou.

Zo'n zomercarnaval heeft wel wat. Erg leuk om mee te maken maar reken wel op drie uur staan voor 30 groepen. Diskwalificatie wegens het niet aansluiten kennen ze hier niet. De optocht duurt hier dan ook heel erg lang ondanks de beperkte hoeveelheid groepen en ze kent grote gaten.

Breda kent 75 deelnemers in de grote optocht maar die mogen geen gat laten vallen op straffe van diskwalificatie omdat anders de optocht veel te lang duurt. Met 30 groepen kan je je dat nog wel permitteren ook al duurt het voor de toeschouwer soms wel pijnlijk lang als je de hele tijd staat.

Desondanks vond ik het geweldig leuk om te zien. Ik heb genoten van de mooie en prachtige creaties, de spontaniteit van de mensen hier, ondanks dat ik het publiek wat tammetjes vond waren de lopers erg spontaan en uitgelaten. Wel een schril contrast tussen deelnemers en kijkers. Je zag ook weinig verklede mensen onder de kijkers. Misschien veel toeristen zoals wij ?

Hierbij het filmpje !

's Avonds zijn we naar Bastogne gereden en hebben daar lekker gegeten in een Brasserie Leo. Daarna bij Glacier Leo heerlijk zelfgemaakte ijsjes gehaald. En toen was de vakantie min of meer officieel voorbij.

De volgende dag inpakken en wegwezen voor 10 uur dus.

Rob M.

Prima reisverslag, het was soms of ik er zelf bij was.

Groetjes uit een zonnig Romenie,
Oom Rob.