Ardennen.reismee.nl

Het stuwmeer van Nisramont

We twijfelden of we vanochtend wel weg moesten gaan want op buienradar was een enorme bui zichtbaar die vanaf Noord Frankrijk langzaam naar Belgisch Luxemburg dreef .. en daar zitten wij. We hadden voor vandaag een aantal activiteiten gepland die allemaal zo goed als buiten waren. Dat was niet anders te doen want we wilden uiteindelijk naar de Middeleeuwse feesten in kasteel La Roche en Ardenne.

Onderweg kom je dan langs Nisramont en ik had gezien dat daar een stuwmeer moest liggen waarbij de beide Ourthes samenvloeiden tot een Ourthe. Daarbij kon je daar iets van zien bij een infocentrum en omdat Maaike van de week aan gaf niet te weten wat een stuwmeer was en waarom ze die bouwden, leek me het wel handig om daar eens wat meer info over te laten zien.

Uiteindelijk vertrokken we dan toch maar richting stuwmeer omdat het weer nou eenmaal niet tegen te houden is en we de bui nog voor waren. Daarbij leek deze zich wat op te lossen. Bij de stuw aangekomen ging het om een kleine stuw met drie doorlaten van 12 meter breed. De stuw is aangelegd om via waterkracht, energie op te wekken.

Tevens is deze stuw gebouwd om overstromingen in de winter stroomafwaarts te voorkomen. Ze kunnen in het stuwmeer en de hoger gelegen spaarbekkens water opslaan als het hoog staat en gebruiken als het laag staat in de zomer en er een watertekort dreigt. De stroom die opgewekt wordt, wordt ondermeer gebruikt om het water naar hogergelegen spaarbekkens te pompen. Ze reguleren hiermee de onregelmatige wateraanvoer van de natuur.

Tevens wordt er water in grote hoeveelheden gezuiverd om aan de steeds groter wordende drinkwaterbehoefte en industriële waterbehoefte te voldoen. Dus ze gebruiken het water voor meerdere doeleinden en da's wel heel slim bekeken.

Nou dat we hebben we allemaal geleerd vandaag dus

Wink
en toen we daar klaar waren barstte er een flinke bui los. Water zat dus.